Tiedote 17.3.2020, Uusi viranomaisohjeistus tulee keskeyttämään ratsastuskoulutoimintamme ke 18.3. alkaen.

Hallitus totesi maanantaina 16.3. Suomen olevan poikkeusoloissa koronavirustilanteen vuoksi. Päätökset ja suositukset saatetaan voimaan valmiuslain, tartuntatautilain ja muun lainsäädännön mukaisesti. Tätä varten hallitus antaa valmiuslain käyttöönottoasetuksen eduskunnalle tiistaina 17.3.

Järjestelyt tulevat voimaan keskiviikkona 18.3.2020. Hallituksen linjaukset ovat voimassa näillä näkymin 13. huhtikuuta asti.

Hallituksen linjauksen mukaisesti:

Rajoitetaan julkiset kokoontumiset kymmeneen henkilöön ja suositellaan välttämään tarpeetonta oleilua yleisillä paikoilla.

Suljetaan valtion ja kuntien museot, teatterit, Kansallisooppera, kulttuuritalot, kirjastot, kirjastoautot, Kansallisarkiston asiakas- ja tutkijasalipalvelut, harrastustilat ja –paikat, uimahallit ja muut urheilutilat, nuorisotilat, kerhotilat, järjestöjen kokoontumistilat, vanhusten päivätoiminta, kuntouttava työtoiminta ja työkeskukset. Suositellaan yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoiden sekä uskonnollisten yhteisöjen toimivan samoin.

Tässä joutui pienyrittäjäpariskunta kovan mietintäpaineen alle. Vakavan mietinnän lopputulos on se, että;

NÄMÄ LINJAUKSET KESKEYTTÄVÄT MYÖS RATSASTUSKOULUTOIMINTAMME KESKIVIIKOSTA 18.3. LÄHTIEN! Keskeytys jatkuu näillä näkymin 13.4. asti.

Tulemme tiedottamaan teitä tuntien siirroista, tallikorttien voimassaoloista ym. käytännön asioista vielä erikseen.

Keskeyttämällä ratsastuskoulutoimintamme haluamme kantaa oman osamme vastuusta tässä hyvin poikkeuksellisessa tilanteessa.

Vastuu asiakkaistamme. Virus tarttuu ihmisestä toiseen pääasiallisesti pisaratartuntana lähikontaktissa. Ratsastus ei ole lähikontaktilaji ja henkilömäärän rajaaminen kymmeneen onnistuisi tallillamme poikkeusjärjestelyin kyllä. Virus voi kuitenkin säilyä pinnoilla ja tartunta on mahdollinen myös kosketustartuntana käsien kautta sairastuneen henkilön ysköksistä saastuneiden materiaalien tai pintojen kautta. Vaikka tätä ei pidetäkään tärkeimpänä tartuntareittinä niin pidämme tätä riskinä tallitoiminnassamme kuitenkin. Tallilla on paljon kosketeltavia pintoja, hevosten riimut ja narut, loimet, varusteet, hoitovälineet, puhumattakaan ovien kahvoista, ämpäreiden sangoista ym. Kaikkea voi desinfioida ja kaiken voi tehdä hanskat kädessä, mutta työmäärä tällöin kasvaisi kohtuuttoman paljon ja vanhasta tottumuksesta ne hanskat tulisi kuitenkin hyvin äkisti riisuttua vaikkapa suitsien solkia kiinnittäessä, ei sitä kerkeäisi huomatakaan. Parempi antaa harrastuksen nyt odottaa hetken aikaa.

Vastuu henkilökunnastamme. Koemme suurta vastuuta myös koko henkilökuntamme terveydestä ja hyvinvoinnista. Mikäli jatkaisimme ratsastuskoulutoimintaa, joutuisimme joka päivä pyytämään heitä tulemaan asiakaspalvelutehtäviin, joissa kukaan ei voi tietää kuka joukosta sattuu olemaan se oireeton kantaja. Ratsastuskoulutoiminnankeskeytyksellä saamme työssä syntyvät ihmiskontaktit rajattua minimiin.

Vastuu hevosistamme. Henkilökuntamme terveys ja työkykyisyys on tietenkin edellytys myös hevostemme hyvinvoinnille. Turvaamalla henkilökuntamme terveyttä turvaamme hevostemme hyvää hoitoa. Meitä on onneksi monta, joten sairastumisen sattuessa pystymme paikkaamaan toisiamme. Meillä on myös hyvät tukiverkostot siltä varalta, että moni henkilökunnastamme sairastuisi yhtä aikaa.
Lisäksi moni ratsastuskoulu painii nyt myös sen tosiasian kanssa, että mikäli ratsastustunnit perutaan niin hevosten riittävän liikunnan saanti on vaikea taata. Me olemme tässä suhteessa onnekkaassa asemassa kun puolet hevosistamme asuvat ympärivuorokautisen liikkumisen mahdollistavassa virikepihatossamme. Karsinatallissa asuvat hevosemme pääsevät myös ulkoilemaan lajitovereidensa seurassa aamusta iltaan kestävillä tarhavuoroilla. Tarhoissamme on lämmitettävät juomakupin ja säänsuojakatokset, jolloin pitkät ulkoiluajat onnistuvat mukavasti huonommillakin ilmoilla. Osaa hevosista pystymme liikuttamaan säännöllisesti myös ratsain tuntitauosta huolimatta.

Vastuu lapsistamme. Meillä yrittäjäpariskunnalla on neljä ala-asteikäistä lasta. Tilanteen johdosta he jäävät yhtäkkiä kotiin opiskelemaan. Miten tämä käytännössä toteutetaan, se on vielä arvoitus niin heille, meille kuin heidän opettajilleenkin. Varmasti se kuitenkin hyvin tulee sujumaan, kunhan alkuun päästään. Lapsemme jäävät nyt myös vaille harrastuksiaan ja niissä muodostuneita sosiaalisia verkostoja. On selvää, että lapset tarvitsevat tukeamme sekä muuttuneeseen tilanteeseen sopeutumisessa, että koulutehtävien tekemisessä. Sitä varten meidän tarvitsee nyt varata aikaa lapsillemme ja karsia tehtäviä muualta.

Vastuu itsestämme. Vaikkemme kuulukaan riskiryhmään, niin on silti selvää, että myös oma ja lähipiirimme terveys on nyt uhattuna. Lähipiiriimme kuuluu runsaasti riskiryhmään kuuluvia, joista kannamme huolta. Oma sairastumisemme taas voisi estää meitä huolehtimasta lapsistamme, hevosistamme, työntekijöistämme, asiakkaistamme ja yrityksestämme. Nyt on parempi suojella terveyttään.

Vastuu suomalaisen ruoan tuotannosta. Hevosyrittäjyyden lisäksi olemme myös maatalousyrittäjiä. Ehkä jopa enemmän kuin hevosyrittäjiä. Maaseudun yrittäjillä on kriisiaikana erityinen tehtävä huolehtia elintarviketuotannon riittävyydestä kaikissa oloissa. Kevät ja kylvöaika tulee pian. Silloin olisi syytä olla terveenä kylvötöissä, jotta syksyllä päästäisiin sadonkorjuuseen.

Taloudellinen vastuu. Tottakai mietimme tilannetta myös taloudelliselta kantilta. Tulonmenetys on selvä. Mikäli ratsastuskoulutoimintaa olisi jatkettu, olisivat tulot varmasti silti laskeneet, koska kaikki eivät nyt halua tulla harrastamaan tai eivät voi tulla, jos on lieviäkään flunssan oireita. Jossain määrin toiminta olisi pyörinyt, mutta poikkeusjärjestelyt olisivat lisänneet henkilökunnan työmäärää ja se taas olisi lisännyt myös kuluja. Toiminnan pyörittäminen tulojen laskiessa ja kulujen kasvaessa ei kuulostanut vastuulliselta yritystoiminnalta. Joskus on parempi antaa olla. Edes hetken.

Vastuu tiedon kulusta ja tilanteen ymmärryksestä. Toivomme tämän tekstin selkeyttäneen miksi toiminta meillä keskeytyy, kun taas joissain ratsastuskouluissa toimintaa yhä jatketaan. Tilanteet vaihtelevat paljon eri ratsastuskouluissa ja jokainen ratsastuskouluyrittäjä joutuu punnitsemaan tilannetta nyt monelta eri kantilta ja tekemään päätöksiä oman tallin, henkilökunnan, hevosten ja poikkeustilan jälkeisen toiminnan jatkumisen takaamisen kannalta. Ei ole olemassa yhtä oikeaa ratkaisua, kaikki tekevät varmasti parhaansa.

Yhteishengen ansiosta suomalaiset ovat selvinneet vaikeista olosuhteista ennenkin.
#yhdessä selviämme myös tästä!

Kaikesta huolimatta aurinkoista kevättä toivotellen,
Riika ja Eero Räisänen, yrittäjät